155418308_b72c1ec090

 

torsdag, september 04, 2008

GRÖNSALLAD MED SENAPSMARINERAD QUINOA

Green salad with mustard marinated quinoa

Idag har jag hämtat bilderna för utställningen som försetts med passepartout och de står förpackade för transport norrut på lördag. Tornedalsoffan är målad fast jag önskar att jag vore mer intresserad och duktigare på att måla och framförallt bättre på förarbete. Och 1,5 ton ved anländer i morgon bitti klockan halv åtta och ska staplas där jag stått och målat soffan, det känns alltid skönt att hinna avsluta saker i någorlunda god tid, inte i för god tid för då känner jag mig inte tillräckligt duktig av någon anledning, det ska vara en viss stress med i spelet. Och ibland kan det faktiskt löna sig att vänta med att göra saker, precis som det var med mitt uppehållstillstånd och sjukvårdsbok som är en slags liten bok man har här med sitt sjukvårdsnummer och som man som utlänning skulle förnya varje år. Efter 6-7 år utan vare sig uppehållstillstånd eller förnyad sjukvårdsbok var jag i år tvungen att göra något åt det eftersom de vägrade att ge mig tid hos på sjukhuset. Jag har nu väntat på det i åratal men eftersom det funkat så bra ändå och jag aldrig kom till skott att gå och ta de där fotona som behövdes för uppehållstillståndet (det behövdes giltigt uppehållstillstånd för att kunna förnya sjukboken) så drog jag på det och fick ångest varje gång jag passerade förbi carabineri/polisen. När jag nu till slut gjorde det visade det sig att nuförtiden behöver jag minsann inget uppehållstillstånd och vad mera är, jag behöver inte ens förnya min sjukvårdsbok heller för den är nu giltig på all framtid. Så det kan visst löna sig att dra på saker och inte få dem gjorda! Kom ihåg det!

En lite matigare grönsallad för oss som gillar sallad till lunch men aldrig blir riktigt mätta på blad.

Green salad with mustard marinated quinoa



GRÖNSALLAD MED SENAPSMARINERAD QUINOA
2-3 port

1 dl quinoa
1 litet salladshuvud
1 liten zucchini
1 liten gul paprika
2 tomater
1-2 tsk Dijonsenap
1-2 msk mild vinäger
salt
5-6 msk olivolja extravergine
svarta senapsfrön (kan uteslutas)

- Skölj quinoan och koka den sedan i rikligt med saltat vatten i ca 15 minuter, Löt det sedan rinna av ordentligt.
- Blanda ihop en vinägrett av senap, vinäger, salt och olivolja och häll den öer den varma quinoan. Låt den stå och kallna medan den drar åt sig smak.
- Skiva paprikan och zucchinin tunt och skär tomaterna i lagom bitar, blanda sedan med quinoan. Blnd väl.
- Skär salladen i bitar och tillsätt till resten. Blanda och strö sedan senapsfröna över.

Green salad with mustard marinated quinoa

AddThis Social Bookmark Button
BlogRankers.com

Top Food & Drink Blogs