155418308_b72c1ec090

 

fredag, september 14, 2007

HET MEN KALL FRUKTSOPPA MED VALNÖTTER, KAFFE OCH KARDEMUMMA

fruit

Nu är jag ute i sista minuten men jag vill så gärna vara med i Lindas Lördagsgodis, jag glömmer hela tiden men den här veckan så hade jag bestämt mig för att vara med. Veckans tema är kaffe fast mitt bidrag har en massa andra ingredienser med. Det var förresten Linda som blev månadens Cyberkock så nästa gång är det hon som håller i tömmarna och lottar ingredienser! Och Lena från Lilla Myzans Kök blev Folkets Val - Grattis till er båda, välförtjänta vinster!

Många smaker, ovanligt många för att vara något som kommer från mig, men eftersom de utvecklar sig undan för undan i munnen så är det rätt lyckat. Om jag får säga det själv.

HOT BUT COLD FRUIT SOUP WITH WALNUTS, CARDAMOM AND COFFEE




HET MEN KALL FRUKTSOPPA MED VALNÖTTER, KAFFE OCH KARDEMUMMA

Frukt, jag tog plommon, gröna vindruvor och så en speciell typ som heter uva fragolina på italienska och Concord grapes på engelska.
Färsk chilipeppar
Honung, ta helst en mild sort som acacia
Vitt vin
Kardemummakärnor
Kaffebönor
Valnötter

- Blanda honung och vitt vin i en kastrull, hur mycket beror på hur mycket frukt du tar. Jag tog 50/50 honung och vin och sedan spädde jag ut med vatten men ta inte för mycket, det är bättre att spä ut senare.
- Skiva den färska chilin tunt och lägg i den i vätskan. Låt det småkoka i ett par minuter.
- Tillsätt plommonen som du skurit i tunna klyftor och låt det sjuda tills de är mjuka men inte mosiga. Låt det kallna.
- Skär druvorna i halvor om det behövs och om du vill kan du skala dem och ta ur kärnorna.
- Lägg druvorna i soppan och låt dem ligg där o ta upp smak ett tag.
- Under tiden stöter du kaffebönor och kardemummakärnor i en mortel ordentligt.
- Hacka valnötterna och strö dessa och kaffemixen över soppan precis innan du serverar.

HOT BUT COLD FRUIT SOUP WITH WALNUTS, CARDAMOM AND COFFEE

BlogRankers.com

Top Food & Drink Blogs