155418308_b72c1ec090

 

fredag, november 11, 2005

SPUMA DI PARMIGIANO CON PERE AL VINO ROSSO - PARMESANMOUSSE MED PÄRON I RÖDVINSSÅS



Dagens recept har jag hittat i en italiensk mattidning som heter A Tavola. Jag fick den av en granne när jag var sjuk och det tog ett tag innan jag fick tillbaka aptiten och kunde läsa den med någon behållning. Det finns väldigt många mattidningar här av varierande kvalitet och målgrupper; några handlar om hur man gör snabba måltider, andra om vegetarisk och veganmat medan andra tar upp recept som kanske är mer inriktade på festmåltider eller iallafall kräver lite mer tid och energi för att göra. Just den här tidningen var bättre förr, nuförtiden så brukar jag inte köpa den så ofta för dels så använder de otroligt tråkiga fotografier för att illustrera recepten (trista färger och trist upplägg) och dels så har det hänt att jag inte hittat ett enda recept som jag fick lust att laga till men i det här numret som jag fick så gnistrade de till och jag hittade en del intressanta recept (i allafall på pappret). Det här var ett av dem men jag har faktiskt en del reservationer; för det första så har jag dragit ner på storleken av portionen för parmesanmoussen är STARK och för det andra så skall man nog inte satsa på den om man gillar delikata smaker och inte är intresserad av smakkontraster. Men den är otroligt lätt att laga och det är få ingredienser som man dessutom ofta har hemma vilket alltid är ett plus: man får oväntat middagsbesök och har en timme på sig att göra en trerättersmiddag så är denna förrätt inte helt fel...dessutom kan jag tänka mig att prova med en annan hårdost istället för parmesanen.



SPUMA DI PARMIGIANO CON PERE AL VINO ROSSO eller PARMESANMOUSSE MED PÄRON I RÖDVINSSÅS
4 små portioner

100 gr nyriven Parmesanost
1, 75 dl vispgrädde
200 gr päron, viktigt att de har mycket smak
2 msk brunt socker
2 msk honung
1,5 dl rött vin

- Koka upp vispgrädden, häll då i parmesanen och rör om ordentligt så att det smälter. Sila det hela ner i en skål och ställ in den i kylskåpet. Låt den stå i ca 30 minuter eller tills den har stadgat sig.
- Skär päronet i små tärningar och stek dessa på svag värme i en stekpanna tillsammans med sockret och honungen. Efter någon minut så häller du på rödvinet och låter det koka på tills det fått en sirapsliknande konistens.
- Skeda (matsked) upp parmesanmousseovaler på assietter och sedan skedar du på päronrödvinssåsen.
- Servera.
BlogRankers.com

Top Food & Drink Blogs