155418308_b72c1ec090

 

måndag, november 07, 2005

BULJONG & POLPETTINE DI CARNE BOLLITO - KÖTTBULLAR AV KOKT KÖTT

Den här helgen har matmässigt sett varit ganska så rik, jag har bakat, kokat buljong, gjort olika rödbetsrätter och lagat mat för oss att äta. Det där buljongkoket ledde till att jag hade både lördags och söndagsmiddagarna fixade och finns det något som jag gillar så är det när en rätt blir till fler! Jag kokade buljongen på en massa kött som jag dagen efter gjorde köttbullar av och buljongen använde jag till en svamprisotto som jag gjorde extra mycket av så att jag skulle kunna göra en stekt ”risottokaka” till köttbullarna.
En av anledningarna till att jag var så mycket i köket var att det bara regnade och då är faktiskt köket det absolut bästa stället att vara på, varmt och ombonat och så luktar det gott. Barn som gör läxor eller ritar och leker vid köksbordet, pratradion som går (jag har flyttat datorn från köket) med riktigt roliga program för radio kan de göra bra, italienare och ett allmänt via vai gör köket till min favoritplats (efter min säng) i huset.
Över till dagens recept, idag blir det två eftersom det ena leder till det andra. När jag skulle göra buljongen så plockade jag fram lite olika köttdelar och bitar som jag hade i frysen så det är verkligen inget strikt recept. Jag brukar köpa kött som jag fryser för att ha just när jag skall göra buljong, kött som blir seeegt vid stekning men mööört när det får koka länge.




BRODO MISTO eller KÖTT OCH KYCKLINGBULJONG

Ca 1 kg kycklinglår
Ca ½ färska revbensspjäll
2 morötter
1 lök
1 selleristjälk
1 tomat
Persilja
3-4 l vatten
1-1 ½ msk salt

- Lägg i alltihopa i en stor kastrull och låt det koka långsamt i 2-3 timmar. Skumma av i början om du kommer i håg det.
- Sila buljongen och lägg köttet i en separat skål.

Köttet vägde ungefär ½ kg när jag petat loss det från benen. Jag lät det stå i kylsåpet till dagen efter.





POLPETTINE DI CARNE BOLLITO eller KÖTTBULLAR AV KOKT KÖTT

½ kg kokt, blandat kött (det blir godare så)
1 ägg
¾ dl mjölk
1 dl ströbröd (jag river mitt själv av gammalt vitt bröd, det går faktiskt fort och är definitivt mindre fett!)
1 ½ dl riven parmesan
1 msk färsk rosmarin
1 msk färsk timjan
4 stora robusta salviablad
Salt
Ströbröd att rulla bullarna i.
Olivolja och smör att steka i.

- Kör köttet i mixern tillsammans med det färska örterna och när det är finfördelat så blandar du ned ägget, ströbrödet, mjölken, parmesanen och salt och så kör du ett tag till tills det blivit en fin smet.
- Trilla ganska stora bullar som du sedan rullar i ströbröd så att de håller ihop bättre.
- Stek dem i olja och smör tills de är gyllenbruna.


BlogRankers.com

Top Food & Drink Blogs