155418308_b72c1ec090

 

torsdag, september 08, 2005

CREMA DI ZUCCA - PUMPASOPPA



I dag är det minnesdagen av den 8 september 1943 då det fascistiska Italien lade ner vapnen och bad om vapenstillestånd hos de allierade makterna. Detta blev ju inte populärt hos den ockuperande krigsmakten, dvs nazityskland, och allmänt kaos och inbördeskrig utbröt. Italiens kalender är fyllt av sådana här datum som firar eller minns händelser från andra världskriget och det är fortfarande väldigt levande i det kollektiva folkminnet. Min granne Virgilio berättar om hur han sprang för livet när bombplanen kom inflygande och alldeles här i närheten låg nazisterna högkvarter, Sigfriedlinjen gick nämligen alldeles här. Jag är övertygad om att hans eviga samlande av tvål och stearinljus (de har hela byråer fyllda) är en krigsskada för det var ju brist på många varor under den tiden. Min svärmor berättar gärna om hur rädd hon var under bombräderna och hur hon som liten flicka blev evakuerad till landet utan sina föräldrar och jag är säker på att det är hennes sätt att driva bort minnets spöken. Tills för bara några år sedan så bodde det en gubbe i ett hus där vår väg slutar och jag var alltid så orolig när han cyklade förbi för han hade fått för sig att jag var tyska och jag var rädd att han skulle göra barnen något. Just efter den 8 september 1943 kom nazisterna till hans hus och sköt hela hans familj framför hans ögon. Sedan fick han gräva gravarna åt sina syskon och föräldrar medan de stod där och riktade sina gevär mot honom och som om detta inte räcket i sin grymhet så ställde de upp honom och skenavrättade honom… så jag förstod den där glimten av vansinne han hade i sina ögon. Detta är en sida av Italien (och världen i stort) som inte får glömmas eller gömmas bland alla de turistbilder vi serveras.

Om ni nu har någorn matlust kvar så kommer här ett recept på pumpasoppa. Pumpa äts det rätt ofta här på höst och vinter; den är billig och proppad av betakroten, två goda egenskaper! Jag brukar ta vanlig gul pumpa som har ljusorange skal men jag kan tänka mig att de flesta typer av pumpa går bra.


CREMA DI ZUCCA eller PUMPASOPPA
3-4 pers

1 kg pumpa med skal
2 scharlottenlökar eller 2 små vanliga lökar
Basilika
Citron
Salt
Svartpeppar
Olivolja

- Skala och skiva löken.
- Skär bort skalet på pumpan och skär den i skivor på ca 1 cm. Lägg lök och pumpa i en stekpanna som du hällt lite olja i och salta.
- Låt det steka på medelvärme i ca 10-15 minuter, rör ofta så att det inte bränner vid.
- Nu tar du och lägger det hela i en mixer med 6-8 blad basilika och kör tills pumpan blivit till en slät kräm. Häll det i en en kastrull, spä på med vatten tills det får den konsistens som du önskar och koka upp.
- Peppra och smaka av saltningen. Jag brukar ha i citronsaft för det lyfter smaken lite men det går väldigt bra utan, du kan ju servera med en citronklyfta så kan var och en bestämma själv!

P.S. Den fina soppmuggen har min äldsta kompis Ulrika gjort, hon som försöker vara anonym i kommentarerna.

BlogRankers.com

Top Food & Drink Blogs